Bellissima Venezia!!! - Reisverslag uit Bologna, Italië van Lotte Kok - WaarBenJij.nu Bellissima Venezia!!! - Reisverslag uit Bologna, Italië van Lotte Kok - WaarBenJij.nu

Bellissima Venezia!!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lotte

23 Februari 2009 | Italië, Bologna

Buonasera tutti:-D

Alles goed daar in het koude en gure Holland? En voor de Limbo's en Brabo's in mijn lijst; drink er ook eentje voor mij vanavond ;-)
Zoals de titel al doet vermoeden, ben ik naar Venezia geweest gisteren! Ik had er al eens eerder een dag rondgelopen, jaar of 7 terug, maar tijdens carnaval is het toch different koek...Het was vooral heel leuk om een onbekende stad in dezelfde sfeer aan te treffen als Maastricht of Venlo tijdens carnaval, en met al die maskers en kostuums heb ik m'n ogen uit gekeken! Ik ben gisteren rond 12 uur vertrokken met Sony, een Indiase jongen die op dit moment in Forlì studeert. Hij had Venezia nog nooit gezien, en het was de droom van zijn moeder om er een keer naar toe te gaan...de perfecte reisgenoot voor een tripje Venezia, gewapend met een knalroze digitale camera (thanks sies :-D). Na een uur of twee (de altà velocità is toch íets aan de dure kant voor een dagje uit) kwamen we aan op het station, en op het moment van uitstappen bruiste het carnaval ons tegemoet! Sony wist niet wat hij zag, hahahaha: onbekend met het fenomeen carnaval en daarnaast ook nog vrij onbekend met de uitbundigheid van de Italianen ;-). Pratticamente, hebben we een rondje station-piazza San Marco-station gemaakt. Onderweg waren overal standjes te vinden waar ze maskers en allerhande carnaval-prullaria verkochten, er stonden her en der groepjes tafeltjes waar je geschminkt kon worden (tegen een kleine vergoeding uiteraard) en vrijwel iedereen was uitgerust met minimaal een masker en een zak confetti...Daarnaast was het ook nog eens superlekker weer (zonnetje, graad of 15) en ik was blij dat ik tóch nog een beetje carnaval kon vieren!
Nadeel was wel dat half Italië dezelfde plannen had als wij die dag, dus sneller dan schuifelend kwamen we niet vooruit...We waren er ook zo achter dat een short cut proberen te vinden zonder kaart niet echt opschiet; je komt telkens uit bij een trappetje wat vrolijk in het kanaal eindigt...hmmm, dan toch maar weer achter in de rij aansluiten :-P. Eenmaal op het piazza San Marco aangekomen hebben we lekker even iets gegeten (zelf meegenomen natuurlijk; in Venezia kost een kopje espresso al gauw 3 euro), wat foto's gemaakt en zijn we weer richting station gelopen.
Daar aangekomen bleek dat het verstandiger was geweest om het kaartje voor de terugreis eerder te kopen...het was DRUK! We hebben 20 minuten in de rij gestaan voor een automaat, omdat de rij voor de loketten 3 keer zo lang was. En toen wilde dat stomme ding ook nog eens geen wisselgeld (à 11 euro) terug geven!!! Aaaargh...laat ik het zo zeggen: enkele niet zulke nette Italiaanse woorden ontglipten even mijn lippen ;-).Gelukkig liet een superaardige man ons voorkruipen bij de loketten, en we kregen het geld meteen terug...phew, meglio così! Dan denk je dat je alles gehad hebt, maar toen moesten we nog de trein in...en weer had half Italië dezelfde plannen als Sony en ik :-S. Er stonden letterlijk honderden mensen op en voor het perron te wachten. Even dacht ik nog; oh, de deuren zitten vast nog dicht...Maar na 10 minuten begon het me te dagen dat deze trein gewoon al vol zat!!! Azz', incredibile!!! Gelukkig was de politie ook aanwezig om iedereen in bedwang te houden (o wee als je je over de gele lijn begaf :-P!) De trein van het volgende uur werd dan ook meteen op het perron gezet, en onder luid gejuich en geklap ontvangen door iedereen (dat gezicht van Sony; what's happening?!?! Grande!)
Siamo stati fortunatissimi, want de er stopte precies een deur voor onze neus en daarbij konden we ook nog allebei zitten!!! Che bello!!! We moesten wel nog een klein uur wachten voor vertrek, maar de rennende kippen, clowns, kaarten, koningen en middeleeuwse figuren die andere treinen moesten halen, zorgden voor het nodige (leed) vermaak...Er was ook een drumband à la Rio de Janeiro op één van de perrons naast ons; zelfs in onze bomvolle trein begonnen mensen te dansen :-D!
Rond een uur of half elf kwamen we dan eindelijk in Bologna aan, en een kwartier later was ik thuis; zeer moe en zeer voldaan :-).
Naast mijn Veneziaanse avonturen ben ik afgelopen zaterdagavond met Giuseppe en Chiara iets wezen drinken in het centrum van Bologna. Was ontzettend gezellig en ik merkte dat m'n Italiaans écht vooruit is gegaan. Was helemaal happy toen ik thuis kwam!
Deze week ga ik weer lekker paardrijden, er staat een pizza-date met Michele op het programma en ik ben begonnen met het schrijven van mijn verslag...Lekker 'Nederlands' druk dus :-D!
Ci sentiamo presto e spero che vi piacciono le mie foto!!!

Baci da Bologna,

Lotte

  • 23 Februari 2009 - 21:38

    Manon:

    Hee Lot, vrijdag op het schoolcarnaval moest ik toch wel even aan je denken toen ik meeeh me lepke hoorde:-)
    Wij genieten nog even van carnaval. Gelukkig heb jij ook nog wel wat meegekregen!:-) Geniet nog maar lekker van je tijd daar in Italy!

    Doeiii x Manon

  • 24 Februari 2009 - 13:07

    Joyce:

    He lotje,

    Wel aan het carnavallen geweest, maar geloof ik niet laat geworden he? Dus dit jaar geen carnavalsziektes ;) haha..

    Liefs Joyce

  • 25 Februari 2009 - 13:21

    Joyce:

    Owja.. wil je voor degenen die geen italiaans of aanverwante taal kunnen misschien de vertaling van je italiaanse zinnen geven? Hoe graag ik ook zou willen maar: Iksnapnie :(

  • 25 Februari 2009 - 17:21

    Lot:

    Ciao cara. Bellissima venezia, la ricordo bene. Ci sono stata due anni fa, per festiggiare carnevale! Che bello, impressionante...

    mooi dat je genoten hebt, tot snel lieffie

    abbraccio forte e divertiti!

    xxx

  • 25 Februari 2009 - 18:40

    Lotte:

    Speciaal voor de hollanders onder ons:

    buonasera=goedemiddag/goedeavond
    pratticamente=best vertaald als het engelse 'practically'
    meglio così=beter zo!
    azz'=wow (napolitaans)
    incredibile=ongelofelijkssiamo stati fortunatissimi=we hadden dikke mazzel (vrij vertaald...;-))
    che bello=wat leuk, wat fijn, wat...(zelf invullen)
    ci sentiamo presto=we spreken elkaar snel weer
    spero che vi piacciono le mie foto= ik hoop dat jullie mijn foto's leuk vinden
    siamo arrivati=we zijn aangekomen
    appena arrivata=net aangekomen
    maschere=maskers
    io=ik
    l'olandese volante=de vliegende hollander
    buone feste=fijne feestdagen
    stanca ma contenta=moe maar voldaan

    liefs

  • 27 Februari 2009 - 13:56

    Dop:

    Ziet er weer goed uit! En toch nog carnavalgevierd zie ik! In Venetie zelfs! Heel tof met al die maskers!
    Succes met je onderzoek! En natuurlijk knolhobbelen en andere bezigheden!
    Liefs Daan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Ciao tutti! Ik ga via deze site jullie op de hoogte proberen te houden van alles wat ik in Bologna mee maak... baci, Lotte

Actief sinds 23 Dec. 2008
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 15587

Voorgaande reizen:

25 December 2008 - 19 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: